Dharmačakrapravartanasútra

30. září 2008 v 22:48 | Lilia Livida |  ex mea vita commota
Studium je oboustranný proces. Něco studujete a ono si vás to studuje rovněž. A navíc, pozvolna vás to mění (Přičemž vaše šance na změnu vědeckého diskursu je minimální. Je to nespravedlivé.). A než se nadějete, píšete věty, které vypadají, že je někdo neobratně přeložil z latiny, odmítáte si koupit černomodré tričko, protože není heraldicky správně, a článek o roztržitém profesorovi bezmyšlenkovitě nazvete sanskrtsky Dharmačakrapravartanasútra.


---

Dnes jsme měli poprvé seminář k buddhismu. I poslyšte, jak náš lehce zmatený docent (nebo co to má za titul) roztočil (pravartana) kolo (čakra) nauky (dharma) dříve, než stihl přečíst 1. Buddhovu rozpravu (sútra).


Se seminární religionistickou skupinou A jsme se shromáždili před avantgardní posluchárnou D22. (Pro názornost se podívejte na přehledný plánek.)
Již nápis na dveřích hlásal, že prý je s učebnou cosi v nepořádku a že veškeré hodiny v ní konané jsou přesunuty jinam. Úhledný A4 papír lemovaly nejrůznější slintáky od vyučujících, naznačující více či méně srozumitelnými jazyky, kamže se nebozí studenti mají přesunout. O tom, kam mají vyvanout seminárníci k buddhismu, však nepadlo ani slovo. Tak jsme čekali až do příchodu našeho guru, jenž se dostavil se zpožděním a čajem, sbírku letáků na dveřích buddhorovně ignoroval a pomocí čipové karty nám umožnil vstup. Praštil nás přes nos závan vyhřáté márnice, do oken pralo slunce. Obsadili jsme pravé schodiště, kryli se před sluncem a čekali, co bude.

"Takže, studenti, vítám vás na semináři k buddhismu. Dnes budem...(rozhlédne se, nadechne se)větrat." (Všimne si nálepek na okně) "Ale jak můžem větrat, když se žádný okno nedá otevřít? U Buddhy!Hm...hm...ano, dnes budeme číst 1. Buddhovu rozpravu, ovšem než se do toho pustíme, musím vás uvést do kontextu. Cože? Jo, na stropě je ventilace!Ale jak jí spustit? Na tu bude jistě ovladač..."
(Otevírá všechny zásuvky moderní katedry a vytahuje z nich přehršli ovladačů). "Hm, hm, ale který k tomu patří? TEnhle? Vida, Freeze! Ne, to je na zastavení obrazu...takže je to k dívídíčku. Víte, já si všechno nosím s sebou, já téhle technice nevěřím. Asi se s tím nedá nic dělat. A když se s tím nedá nic dělat, musíme se s tím smířit. Takže Rozprava o roztočení kola nauky nesděluje celou nauku Buddhovu, ale zmiňuje její nejdůležitější části...A hele!" (Při svém pochodu učebnou dorazí k jednomu sloupu, na němž se skví jakési čudlíky a nápis VENTILACE.) "Tady je ventilace! A hned vedle návod k použití. Co tu píšou? Ventilace se ovládá dálkovým ovládáním...(šibalsky se uchechtne)...které já samozřejmě používat nebudu, protože ho nemůžu najít. (Mačká na všechny konfíky a ono nic). U Buddhy! Co teĎ? Zkusit všechny ovladače říkáte? Tak jo. Co třebá...tento? Aha, ten nic nedělá."
"Prosím, zapnul jste projektor."
"Ale!A jak ho teď vypnu?" (Mačká na ovladač, projektor je stále zapnutý.) "Já spustím plátno, tam si pak pustím, jak se to vypne a vypnu to." (Plátno se spouští). "Dharmačakrapravartanasútra je uznávána všemi buddhistickými směry, je vnímána jako nový počátek, což je tam i výslovně řečeno." (Plátno se spustilo, docent se za ním skryl a čte nám v angličtině návod, kterak vypnout projektor. Zachová se dle instrukcí a po vysilujícím zápasu skutečně ona ďábelská mašina přestane svítit a plátno se svine. Docent s trpkým výrazem nahází ovladače zpět do šuplíků.)
"Já to vzdávám, tak žel Buddhovi, budete to muset vydržet. A nyní opět k první rozpravě..."
---
Výklad pokračoval nadále souvisle, svižným tempem a zajímavým stylem. Náhle se pan docent zastavil, napil se ze své termosky, dlouze se do ní zahleděl, načež z ní vytáhl nějaký chrchel. Při pohledu na povytažená obočí studentů pravil: "Nenechte se mýlit, to je můj bylinný čaj! Toto je sléz!"(Vytáhne sléz - tedy jakýsi bledý rozsolovitý útvar, postaví termosku na katedru a jme se pochodovat po celé přednáškové aule, drže sléz štítivě mezi palcem a ukazováčkem.) "Máme tu ale nerudovské - kam s ním??" (Nakonec ho položí na parapet jednoho z oken, otočí se na nás a spiklenecky dí:) "Nic jste neviděli! Já ho tu nechám zatím vyschnout. Takže princ Sidhárta do svých 29 let, kdy se stal Šákjamuním..."

---
Nevím, jestli to bylo učebnou D22, nedostatkem vzduchu, nebo "pravým buddhovým učením ve smyslu echt, nikoliv pravý - levý", ale s tímto vyučujícím se ani chvilku nenudíte, ať už hovoří o posvátných textech nebo si utírá nos tímtéž papírovým kapesníkem, jímž čistí tabuli (no - popravdě - to neudělal, ale vyhrožoval tím.) Pokud je to ovšem echt buddhovým učením, obávám se, aby mě studium tohoto oboru neuvrhlo do ještě větší životní nepoužitelnosti, než kterou trpím nyní.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 evidlo evidlo | 1. října 2008 v 12:25 | Reagovat

usuzuji, že tato přednáška alespoň neuspí :-)))

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama